Veronica: “Marken har slutat gunga!”
Mot alla odds överlevde Veronica år 2019 en bakteriell hjärnhinneinflammation som nästan kostade henne livet, och hon har sedan dess lidit av stora yrsel-och balanssvårigheter. Efter enbart 6 veckors rehabilitering med Curest VR har Veronica överträffat sina egna förväntningar. "Hur det har gått till förstår jag inte, men marken har slutat gunga!".
“Veronica heter jag och detta är min historia. År 2019 fick jag en bakteriell hjärnhinneinflammation och blev inlagd på IVA i respirator, nedsövd, i en vecka. Under tiden jag var nedsövd fick jag även sepsis och organsvikt, men överlevde mot alla odds. Min sjukhusvistelse blev sammanlagt fem veckor där jag spenderade stor tid på rehabiliteringsavdelningen då jag tappade så mycket av mina fysiska funktioner. Jag hade fått väldigt svårt att gå och fick till en början sitta i rullstol. Det var som att hjärnan och musklerna inte hängde med. Därefter lärde jag mig att gå igen och återhämtade mig hyfsat, men balanssvårigheter och yrsel vid varje steg fanns kvar.
I början av 2020 ramlade jag framlänges på grund av balanssvårigheterna och slog i ansiktet. Jag fick sy över näsan men undersöktes aldrig närmre på grund av pandemin, men jag misstänker att jag fick en whiplashskada. Efter det blev nämligen yrseln och balanssvårigheterna ännu värre och jag kunde inte gå utan att jorden gungade under mig. Vid kortare promenader behövde jag stöd för att inte falla omkull och även inomhus behövde jag hålla mig i väggar och föremål.
Jag testade allt i hopp om att yrseln och balanssvårigheterna skulle bli bättre. Sjukgymnastik, massage och tabletter, men blev inte mycket bättre. När jag via Personskadeförbundet RTP fick reda på att man kunde påbörja rehabilitering med Curest VR så nappade jag omedelbart.
Efter bara ett par veckors dagligt användande av Curest VR med digitala uppföljningar med deras fysioterapeut kunde jag konstatera att yrseln minskat. Nu efter sex veckor känner jag mig riktigt bra. Inte så bra som jag var innan min sjukdom men jag är jättenöjd! Hur det gått till förstår jag inte! Efter bara sex veckor kan jag gå utan att hålla i mig på föremål eller längs med väggar. Jag kan gå upp från sängen eller resa mig från en stol utan att marken gungar under mig. Jag kan till och med gå ner för en trappa utan att behöva hålla i mig! Känslan att klara alla dessa saker är så stor eftersom jag tidigare alltid känt att jag skall falla vad jag än gör.
Jag kan varmt rekommendera rehabilitering med Curest VR!”
// Veronica, senior
Professor Ulrik Röijezon förklarar
Ulrik Röijezon, Professor i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet och Medicinsk rådgivare på Curest AB, förklarar Veronicas förbättring av balans, yrsel och koordination efter rehabilitering med Curest VR.
Balanskontrollen är beroende av god sinnesinformation från framför allt synen, balansorganen i öronen (vestibulära systemet) och den djupa känseln i våra leder och muskler (proprioceptionen). Dessutom måste hjärnan kunna tolka och samordna denna information, och i sin tur även skicka adekvata signaler till musklerna som ska hjälpa till att hålla balansen.
Vid skada eller sjukdom kan något eller några av sinnessystemen (syn, vestibulära, proprioception) få nedsatt funktion. Dessutom kan förändringar i hjärnan uppstå som ger nedsatt förmåga att tolka och samordna denna information, eller nedsatt förmåga att skicka adekvata signaler till musklerna. När detta sker fungerar kroppens rörelsekontroll sämre vilket kan utmärka sig som bland annat yrsel, balansproblem och nedsatt koordinationsförmåga.
Vid träning med CurestVR utmanas och stimuleras dessa 3 sensoriska system (synen, vestibulära & proprioceptionen) genom specifika övningar. Träningsövningarna kräver därför en samordning mellan ögonen, balansorganen i öronen och den djupa kroppskänseln från nackens muskler och leder. Detta tränar hjärnan att samordna och tolka informationen, samt att skicka specifika adekvata signaler till musklerna som utför rörelserna. Genom att börja på rätt nivå och sedan successivt öka svårighetsnivå blir träningenskräddarsydd för varje enskild person. Detta är möjligt tack vare sensorerna i VR-glasögonen och monitoreringen av träningen av leg. fysioterapeut, även när det sker på distans.
Denna typ av träning brukar vi kallasensomotorisk träning som syftar till att stimulera och utmana sinnessystemen (sensorisk träning), musklerna (motorisk träning) och framför allt det viktiga kontrollsystemet (hjärnan) som samordnar rörelserna.
Sensomotorisk träning är inte en ny träningsform, men den har kanske inte fått lika stort genomslag som många andra träningsformer. Kanske beror det på att det hittills har varit svårt att mäta sensomotoriska avvikelser annat än i rörelselaboratorier och träningsövningarna kräver vanligtvis annan utrustning än den som finns på gym. Den tekniska utvecklingen gör det nu möjligt att objektivt mäta avvikelser i rörelser i kliniken och till och med i hemmet. Det är troligt att en viktig del i de goda resultat som rapporteras från personer som provat Curest VR hör ihop med att träningen skräddarsys för varje person utifrån sin förmåga och de upprepade objektiva mätningar som registrerar rörelserna via sensorer och övervakas av fysioterapeut som i sin tur med god precision kan justera och utveckla träningen.
Detta är i linje med precisionshälsa och en lovande väg mot framtidens rehabilitering. Som med all träning är det nödvändigt att träningen utförs regelbundet för att få effekt. Vissa kanske upplever VR-träning mer stimulerande än ’vanlig träning’ vilket också kan vara en viktig orsak till positiva effekter.
Röijezon, U. (2009). Sensorimotor function in chronic neck pain: objective assessments and a novel method for neck coordination exercise: Umeå university medical dissertations. New series, (1273). http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:217582/FULLTEXT01
För att ta reda på mer om både mätmetodernas noggrannhet och träningens användbarhet och specifika effekter pågår just nu forskningsprojekt i samarbete mellan Curest AB, Hermelinen AB, och Luleå tekniska universitet med finansieringsstöd från Vinnova.